Donnerstag, 26. September 2019

Sixpack - Final Story / Die Indian 6-Zylinder

Jeff hat mir seinen letzten Bericht zum Bau seiner Indian Sechszylinder  übermittelt. Seine englische Original Version ist weiter unten.

Der glückliche Jeff nachdem die Six zuhause angekommen ist
Kurz zusammengefasst:
Die Kiste rennt inzwischen und wie ich finde, sieht das Motorrad wirklich aus wie eine echte Indian. Von dem Photogeshoppten Bild (siehe ganz unten) nach dem Motto: So soll die Six mal aussehen, bis zur Fertigstellung war es ein langer und manchmal schwieriger Weg. 

Nachdem der Motor im Fourth Coast Four Land bei Loring und Mark Hill soweit fertig gestellt war, wurde das Chassis von Wichtita nach Waddington gebracht. Im Juli wurden dann zum erstenmal Motor und Chassis zusammen gefügt und der erste Start des Motors erfolgte. Jeff ist dann Mangels Kapazitäten von Haulbikes (Die Zahnarzt-Hocker mußten nach Sturgis !) mit seinem Pickup die über 2500km nach Norden gefahren, um die Six zu übernehmen. Ich kann mir richtig gut vorstellen, wie Jeff neben dem Motorrad gestanden hat als der Motor gestartet wurde. 
Die Motor lief leise und ohne Nebengeräusche. Der Leerlauf war phantastisch. Der Doppelvergaser scheint ideal zu sein um die 6 Zylinder zu befeuern. Der Rückweg wurde nur durch 2 Stürme etwas behindert und Jeff war froh, dass er vorsichtshalber eine Holzkiste gebaut hatte. Klar wurde der mächtige Motor dann auch nochmal zusammen mit  Freunden begutachtet und gestartet. First Kick !
Ein paar Kleinigkeiten müssen noch gemacht werden, zB die Züge nochmal anders verlegt werden. Und ein Schalter, der die Hupe ertönen lässt, wenn die Zündung auf advanced gezogen wird ;-) Ansonsten wird die Kiste jetzt rund um Wichita eingefahren. 
Zum Schluß bleibt nur noch der Dank an alle die geholfen haben dieses Projekt Wirklichkeit werden zu lassen. Manchmal werden Träume auch wahr. 
Jeff - well done !


It’s Alive!
My quest to build the third ever Indian Six began in February 2017. The project picked up steam after buying a basket case Indian Four in Toronto. The project was contingent on Mark Hill of Fourth Coast Fours smiling favorably on the idea, which he did. He would assist in building the six-cylinder Indian engine out of raw engine castings, custom cranks and spare parts. In May 2019, the 28th month of the project, the Indian Six chassis made a trip from Wichita to Waddington, courtesy of HaulBikes.com.
Auf nach Waddington
With time on my hands I figured a shipping crate for the Six might be a good thing to have on hand. So a double-door custom shipping crate was conceived and built over the ensuing weekends.
Die Holzkiste sollte später nochmal gebraucht werden
It wasn’t long before the Indian Six chassis made it to Four Coast Fours. This was just in time to meet a distant cousin, a Six Cylinder K.J. Henderson!
2 x 6 Zylinder nebeneinander
Over the last week of June and the first two weeks of July Mark Hill and the guys assembled the engine and coped with fitment issues. This was the first time the entire assembled engine had been fit into the frame. A number of interference issues were solved, the alignment checked, and finally photos arrived that showed the bike was ready to run.


Vermählung !
Eine echte Indian !


As to shipping the running Indian Six back to Wichita, there was a snag. HaulBikes was totally booked transporting motorcycles to Sturgis for the 2019 rally and couldn’t move the Six any time soon. I presume the bikes they were hauling were for the doctors, lawyers and other well-to-do posers on Sturgis “fly and ride” programs. Undaunted I loaded up the empty shipping crate and drove the 1,500 miles to Waddington to get the Six.
Selbst ist der Mann !
I received a warm welcome from Loring and Mark Hill at Fourth Coast Fours, with help from sidekick Kevin Brassard. We fired up the Six with another prime, prime, ignition, FIRE!, demonstration. The six cylinders lit up easily. The engine runs smooth with virtually no gear or push rod noise. And it idles beautifully. The dual manifold carburetors connected by an equalizer tube seems to have been the best way to go for fuel delivery. 


I received a few assignments from the guys to tweak-in back home in Wichita and then was on my way home, including through two Great American thunderstorms across the heartland. I was glad to have that crate on board.
Letzte Hand anlegen Loring, Mark und Jeff
Sitzt, wackelt nicht und hat Luft
Auch ein Sturm kann Jeff nicht aufhalten
The trip across the prairie back to Wichita, the birthplace of all three Indian Six motorcycles, was otherwise uneventful. Back in the shop I was pleased to have it start, once again, on the “first kick” for a group of well-wishers.
Und über 2.500km wieder zurück

Das Teil hat Klasse
As time permits, I’ve been re-routing control cables, chasing down a short that honks the horn when you advance the spark (LOL) and generally enjoying Sunday rides around the area. It’s little brother, a 1946 Indian 80” Chief 4-speed, has to share riding time at this point.

Und der 2-Zylinder Zwilling
Final thought. I’d like to extend my thanks to my friends, fellow hobbyists and antique motorcycle vendors and suppliers for the support I’ve received over the recent years -- since I cut and pasted a concept photo of what the next Indian Six might look like. You are in my heart and in an 86-line spreadsheet of participants and contributors which will help me more properly thank you individually.

Jeff Roth

Das war der Anfang - Die Idee zur Super Six !